Bij het Hoogfeest Tenhemelopneming van Maria
Het mooie Marialied uit de liedbundel Zingt Jubilate
‘Maria, poort van Gods genade’ bezingt haar vandaag
als ‘Vrouw, in glorie opgenomen’.
Drie Jezuïeten hebben de liedtekst geschreven
vanuit Bijbelteksten die over Maria gaan.
De omschrijving ‘poort van Gods genade’ doet ons bezinnen
over de plaats van Maria in Gods plan met de wereld.
Maria verleende God door haar ‘ja’-woord toegang
tot de fysieke mensenwereld om erin geboren te worden.
Zonder Maria kon God geen mens worden in Jezus, Zijn en haar Zoon.
Zij was letterlijk de poort, de toegang,
waardoor God ter wereld kon komen.
Enkele Mariale dogma’s hebben in de loop van de eeuwen
de uitzonderlijke rol van Maria weten vast te leggen.
Kerkelijke dogma’s zijn vaststaande leerstellingen,
waarvan niet afgeweken mag worden,
deze geloofswaarheden moet men aannemen
om te kunnen geloven op een katholieke manier.
Op het derde oecumenische concilie op Pinksteren 437 in Efeze
wordt aan Maria de titel ‘Theotokos, ‘de moeder van God’ gegeven.
Jezus is als mens uit Maria geboren,
maar het goddelijke en het menselijke zijn niet te scheiden,
dus is Maria niet alleen de moeder van de mens Jezus,
maar ook de moeder van de Zoon van God.
Het eerste Mariale dogma is dus dat Maria Moeder Gods is.
Het tweede dogma werd afgekondigd in Constantinopel in 553
en gaat over de maagdelijkheid van Maria.
Dat stond al in de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel van het jaar 381:
‘Hij heeft het vlees aangenomen door de Heilige Geest
uit de maagd Maria en is mens geworden.’
In 1854 werd door paus Pius 9 ‘De onbevlekte ontvangenis van Maria’
als derde Mariale dogma in het leven geroepen
om een antwoord te bieden op het probleem van de erfzonde.
Gods zoon kon toch niet uit een zondige vrouw geboren zijn?
Maria is in de schoot van haar moeder Anna ‘onbevlekt’,
dus zonder erfzonde ontvangen.
Maria is vrij van zonden ter wereld gekomen.
Zo kon Jezus worden geboren uit een vrouw
die niet door zonden was belast.
Deze drie dogma’s hebben dus alle te maken
met het mysterie van de Menswording van God
en Maria als ‘poort van Gods genade’.
Het laatste en vierde Mariale dogma werd bekrachtigd in 1950
en zegt dat de Onbevlekte Moeder Gods altijd Maagd Maria
na het voltooien van haar aardse levensbaan,
met lichaam en ziel in de hemelse glorie is opgenomen.
Sinds 1950 werd het gekende Mariafeest officieel
het hoogfeest van de Tenhemelopneming van Maria.